Перейти до вмісту

Андрей Платонов

Матеріал з Вікіпедія


Андрей Платонов

Андрей Платонович Платонов
Andrei Platonov 1973.png
Помяник в Воронежу
УроджѣняАндрей Платонович Климентов
авґуста 28., 1899(1899-08-28)
Воронеж, Россия
Умертяянуара 5., 1951 (51 р.)
Москва, СССР
сухоты
ПогребМосква, Армянскый теметов
ПсевдонимПлатонов, А. Фирсов,
Ф. Человеков, А Вагулов
Занятяписатель, поет, драматик
Язык творохросійскый
ГорожанствоРосійска імперія, Російська республіка, Російська Соціалістична Федеративна Радянська Республіка, СССР
Участьнімецько-радянська війна
Партія
Час творбы1919–1951
Жанрывершы, романы, повѣсти, повѣданя, пьесы, сценарии, публицистика
Супруг(а)Мария Кашинцева, 1921
Дѣтисын Платон, 1922
дѣвка Мария, 1944
Вызначны роботыКотлован; Чевенгур


Офиц. сайт
Андрей Платонов

Андре́й Плато́нов (правдиво Андрей Платонович Климе́нтов; *28. август (16. авг. Юл. кал.) 1899, Воронеж, Российска империя — †5. януар 1951, Москва, СССР) — русскый совѣтскый писатель, драматик, поет, публициста.

Отець Андрея Платонова быв желѣзничный шлосарь, мати — дѣвка годинаря. В родинѣ было 11 дѣтей, з них Андрей быв старшый. Школы его не были довгы — уже яко штирнадцятьрочный пошов робити майстерчиком в розличных майстернях Воронежа, помочником одливаря и до року 1918, коли зачав публиковати поезии и прозы в мѣстных новинках, перемѣнив много робот и набрав ся богатых животных обсерваций. В рр. 1918–1921 з перерывами выучив ся на електротехника в Воронежском техничном желѣзничном училищу. В тоты рокы робив яко новинарь в редакции нового желѣзничного часописа Желѣзный путь и фронтовый дописователь на фронтах домовой войны. Року 1919 быв мобилизованый до войска и служив яко помочник паровозника и шоровый стрѣлець. В рр. 1923–1926 лишив литературу и робив в Воронежском губернском урядѣ як инженер в проектах мелиорации и ставбы електрарень. В року 1927 переселив ся до Москвы и вернув ся ку литературѣ. До року 1930 ту были написаны его найлѣпшы роботы, повѣсть Котлован и роман Чевенгур, в котрых содержала ся критика системы, але тоты роботы не были публикованы за живота автора.

Его повѣсти и повѣданя, котры мож было судити нееднозначныма, достали остру критику од Сталина и литературных цензорох. В року 1931 опубликована повѣсть На хосен (русс. Впрок), о котрой Сталин написав: «Талантованый писатель, але подляк.»[1] Творы писателя перестали принимати в редакциях и выдавательствах. Сына его, пятнадцятьрочного, арештовали в року 1938 яко «шпиона и террориста», выпустили в року 1940, але хворого на туберкулозу, дозираючи за ним и сам Андрей Платонов заразив ся, и то стало ся причинов его передчасной смерти. В часѣ Другой свѣтовой войны быв фронтовым дописовательом в шаржи капитана. Демобилизованый в року 1946. В конци року было опубликовано его повѣданя Навернѣня (авторска назва Родина Иванова). Хоть написано оно было цѣлком реалистично, без всякых языково-штилистичных експериментох, без сатиры, подобны истории много раз описаны были у иншых авторох, критика и так назвала го «паскудным огваряньом совѣтскых людей, совѣтской родины, воинох-побѣдникох, што вертали ся домю».

Неповторимый Платонов

[едітовати | едітовати жрідло]

Язык и штил Андрея Платонова оригиналный и неповторимый. Его герои, будователе социализма, вплѣтають до своей бесѣды слова и фразы, почерпнуты очевидно из партийной пропаганды. В зачатку рока 1930 была опубликована статья Сталина Обертаня головы од успѣхох (русс. Головокружение от успехов) о коллективизации земледѣлства. Никого не могло зачудовати, кедь сама назва статьи и окремы фразы, означѣня з той статьи были на устах народа, кедь тото чули каждый день и на каждом кроку з радия, читали в новинках и доставали директивно од партийных агитаторох. В повѣсти На хосен в бесѣдѣ селян не лем густо натыканы слова и обороты з той статьи, але и споминать ся имя вождя: «Всякое слово хрустить в головѣ — и як бы есь свѣжой воды напив ся: лем товариш Сталин годен так ознамовати.»

Автор заглублять ся до наивной психологии селян, описуе их иррационалны, неграмотны и смѣшны планы и чины. Формално повторюючи «правилны» слова партийной пропаганды, зображуе совѣтску реалность свого часу, як ю видять и розумѣють тоты люде. Официална критика прияла таке двозначне зображѣня як «клеветы на совѣтску систему».

Юрий Нагибин, добрѣ знавшый Платонова, говорив о его неповторимости: «Наподобньовати Чехова або Бунина, або иншого классика не так опасно, як Андрея Платонова. Моцный квас его фразы выпалить на угля несмѣлы пробы зачаточника.»[2]

Жерела и одказы

[едітовати | едітовати жрідло]
  1. Рой Медведев. Личная библиотека «корифея всех наук».
  2. Чалмаев В., с. 30.